Vackraste slipsen är virkad


Hur gör en mamma som har ett shoppingfritt år när barnen fyller år?
Det är inga problem kan jag meddela.
Mille önskade sig en slips och en slips blev det.


Jag är egentligen ingen virkerska men jag gjorde på känn. Ungefär så här:
Jag virkade med virknål 2,5 i ett yllegarn som skiftar i karibiska blåtoner, nyanser som gör mig badsugen. 
I början hade jag 10 maskor som jag ökade till 16 jämt fördelat tills slipslängden var den önskade – en liten bit ovan brallorna. Sedan virkade jag ihop de yttersta maskorna en per varv tills slipsen fått en trekantig snibb längst ned. Då lade jag upp 10 maskor på stickor nr 2,5 och stickade tillräckligt långt för att kunna få till en slipsknut av det stickade. När jag hade tillräckligt för att göra en snitsig slipsknut maskade jag av. Sedan tog jag en stoppnål och sydde fast slipsen vid knuten.
Eftersom små barn bör kunna leka vilda lekar utan att bli strypta så trädde jag ett gummiband genom knuten på baksidan. Baktill fäste jag ett bikinispänne och för att göra bandet spännbart satte jag fast en sådan där plastgrunka som brukar sitta på BH-band på ena sidan om spännet. Se bilden ovan.
Och så kan jag inte låta bli att pynta… Jag avslutade med stjälkstygn på fri hand.
Vacker.


Peace & Love


2 kommentarer:

Kristina den fina sa...

Åh tjusigt!
Shoppingfritt år känns som ett lyckokast för sonen!,

Helena E. Källgren sa...

:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...